Виховна робота

3.4. Гуманізація виховання
Принцип гуманізації виховання - основоположна закономірність формування особистості як вищої соціальної цінності. Гуманізація виховання реалізується шляхом наповнення гуманістичним сенсом всіх форм свідомості та спілкування між людьми. Важливе місце у цьому процесі посідає гуманне відношення вихователя до вихованців, гуманістична орієнтація Їх поведінки, формування у них гуманних якостей. Сучасні діти та юнацтво мають велику потребу в доброті, любові, повазі. турботі, але соціальне оточення протидіє цьому: дитина кожного дня відчуває зло й агресивність, заздрість і ненависть. Наперекір цьому вихователь повинен створювати сприятливі умови дія гуманістичного розвитку вихованця, щиро бажати позбавити його від егоїзму і несправедливості, неосвіченості і вад характеру. Конституція України стверджує: "Кожний має право на повагу його достоїнства. Ніхто не може підлягати катуванням, жорстокому, нелюдському або принижуючому його достоїнство поводженню або покаранню" [ЗО, с,8]. Щоб виховувати вільну особистість у демократичному суспільстві, треба виключити диктат і жорстокість вихователя до вихованця. Вихователю треба бути чуйним, уважним, добрим до дітей, не зловживати грубими прийомами навіть до найважчого вихованця, В.О.Сухомлинський закликав "затверджувати гуманне начало у вихованні як важливішу рису педагогічної культури кожного вчителя" [59, т.1, с.19]. І далі В.О.Сухомлинський відмічає: "Глибоко помиляються ті, хто бачить гуманність в рівному, стриманому тоні вчителя, який прикрашає при цьому свої повчання сиропом доброти. Доброта - це тон і не спеціально підібрані слова. Справжній вихователь - завжди людина широкого емоційного діапазону, він глибоко відчуває і радість, і засмучення, і тривогу, і обурення, Якщо діти відчувають у цих людських пристрастях свого наставника правдивість - це і є дійсна доброта" [59, т.1, с.25].Гуманне ставлення до вихованця породжує в нього бажання бути хорошим, добрим, чуйним, а потім це бажання перетворюється у стійке моральне переконання та інші гуманістичні якості. А.С. Макаренко писав, завданням вихователя є відновлення нормального відношення між особистістю і суспільством, створення нової системи гуманістичної мотивації. Спеціальні умови повинні сприяти вирішенню завдань не правового,а етичного виховання [37,с.65]. Отже, гуманістичне ставлення є фундаментальним каменем виховання, без якого ніякий будинок не можна побудувати. Для вихователя гуманізм не повинен витискувати його інші якості, наприклад, вимогливість або переконання. Не можна створювати атмосферу симпатії і любові для тих, хто постійно порушує дисципліну і порядок. Але створивши колектив з гуманістичними традиціями, педагог тим самим розв’язує багато проблем виховання.
© 2004 Академия гражданской защиты Украины