Виховна робота

5.6. Метод змагання
Метод змагання являє собою сукупність різних прийомів і дій вихователя. за допомогою яких він розвиває у вихованців дух здорової конкуренції, потребу бути завжди і всюди першими. Змагання може активізувати навчальну діяльність і поведінку як одною учня, так і всієї групи. Особистість здобуває здатність до співробітництва, взаємодопомоги, але іноді це викликає нездоровий азарт. Серед учнів зустрічаються індивіди з великою схильністю до суперництва, яка, з одного боку. їх стимулює, а з другого - пригнічує: вони просто заздрять більш розумним, більш талановитим, більш здоровим, більш сильним. Вихователю треба проаналізувати характер і форму суперництва і прийняти відповідні міри. щоб в групі не культивувалися заздрість, недоброзичливість, ворожнеча, ненависть. Суперництво повинно бути чесним між рівними по силі і розуму учнями, щоб перемога переходила від одного до другого, Натурально, приклад треба брати .з найкращого, але якщо трієчник не в змозі стати відмінником, то йому треба змагатися з учнем, який вчиться на "добре", щоб досягти його рівня. Психологія змагання свідчить, що два учня з приблизно рівними здібностями ПОЧНУТЬ незримо змагатися, але якщо різниця в їх можливостях перевищує 30 відсотків, то дух змагання не виникає, а йде процес наслідування. Ми помітили, що змагання між декількома підгрупами під час проведення практичних занять викликає велике задоволення в учнів. Навіть коли учні програють, то вони все ж таки відчувають певне задоволення тим, що приймали участь у змаганні. Змагання - це гра. це можливість самовираження, можливість довести свою перевершеність, виграти і перемогти. Як дитина грає. так вона і буде працювати, якщо робота її зацікавить так, як гра. Виховання проходить успішніше там, де вихователь активно, з вигадкою створює ситуацію змагання і ділової гри. Змагаючись, учні позбуваються неприємних звичок, манер, жаргонних виразів тощо. Легко і невимушено формується стійка система моральних і соціальних цінностей. Старшокласники люблять грати з КВВ (Клуб Веселих і Винахідливих), поєднуючи гумор та інтелект, змагаючись командами та індивідуально. Клуби Веселих і Винахідливих можуть бути організовані відповідно до кожного виду виховання: морального, естетичного, правового, трудового, екологічного, фізичного та ін. Готуючись до змагань, учні глибоко проробляють корисну інформацію, набувають звички соціальної поведінки. Цікавою формою змагань є рольова гра, в якій учні створюють для себе в доступному вигляді ті стосунки, які складаються між дорослими, наприклад, між вчителем і директором, між вчителем і батьками та ін. Граючи певну роль, учень виконує певні правила і обов'язки, змагаючись з товаришем, який погодився грати таку ж саму роль. Через деякий час - день або тиждень - експертна комісія із учнів того ж класу робить висновки з цього змагання-гри і установлює рейтинг і переможця. Розповсюдження комп'ютерів і телебачення значно доповнює метод змагання новими формами щодо мобілізації уяви, емоцій, інтелекту учнів у процесі комп'ютерних ігор.
© 2004 Академия гражданской защиты Украины