Виховна робота

5.5 Метод навіювання
Метод навіювання - комплекс способів та прийомів інформаційного впливу на психіку людини з метою зниження критичності мислення і змушення її сприймати настанови і вимоги на несвідомому рівні. Навіювання (або сугестія) досягається вербальними і невербальними засобами, воно відрізняється від переконання тим, що спрямовується не на раціональну, а на ірраціональну частину психіки людини. Всі люди в тій чи іншій мірі схильні до навіювання. Схильність до навіювання називається сугестивністю, вона залежить від твердості переконань людини, її емоційності, а також від умов і обставин, в яких відбувається навіювання. Вербальне навіювання використовує слово. Сила навіюваного слову надзвичайно велика. Особливо якщо воно вказує на явище, предмет або людину, які створюють небезпеку для життя людини. Слово і зв'язане з ним тривожне уявлення створюють в одній ділянці кори головного мозку сильне збудження, яке, в свою чергу, призводить до гальмування інших ділянок мозку. Клітини мозку, які сприймають навіювання, швидко „підзаряджаються”, і тоді наявна думка стає потребою або настановою на майбутню поведінку. Мотиваційна форма навіювання характерна тим, що вихователь викликає у вихованця ту чи іншу потребу, формує інтерес до самовдосконалення, а той сприймає пропозицію без критики. Навіювання може су проводжуватися умовляннями, пояснюваннями, різноманітними переконаннями і запевненнями. Обов'язково треба навіяти вихованцю, що його недоліки можна легко виправити. Для цього вихователь проявляє щедрість на похвалу, показує проблему так, ніби вона вже вирішена або не така вже складна. Вихованець повинен відчути, що всі цілком упевнені в його здібності подолати свої недоліки, якщо він буде наполегливо працювати над собою. А для цього кожна особистість має нерозкриті можливості і таланті. Мотиваційне навіювання корисне для формування упевненості в собі сором'язливих, надмірно тривожних і нерішучих вихованців. Воно відбувається у вигляді формул навіювання - лаконічних і зрозумілих фраз, наприклад: „Ви можете досягнути бажаного” або „Ви маєте здібності до навчання”. Владне навіювання реалізується через такі форми, як вимога, команда. наказ, настанова та ін. Так, владне і рішуче слово вихователя створює впевненість в думках і вчинках вихованця, а заклик „Повторюйте за мною” орієнтує учнів на точне копіювання певних дій педагога. Відомо, що наказ у владному тоні, як правило, супроводжується інстинктивним підкоренням. Кожна людина схильна до сприйняття владного слова, бо воно вселяє впевненість в наступних діях, створює єдину спрямованість. Але коли наказ нагадує упрошування чи умовляння, несе в собі акцент невпевненості, необов'язковості, то у вихованця з'являються роздуми і нерішучість. Кожна вимога повинна бути чіткою, ясною і однозначною. Владне навіювання найбільш ефективне. коли вихователь подає команду раптом, а вихованці не поспівають її усвідомити, але завдяки звичці підкорятися силі діють автоматично за принципом „стимул-реакція”. Заслуговує уваги також непряме навіювання. Суть його полягає в тому, що вихованцю інформація не нав'язується, а пропонується у вигляді розкриття якого-небудь нейтрального ставлення до вчинку. Відомо, що юнаки і дівчата не люблять, коли їх відверто виховують, повчають, критикують, ламають їх звички і уявлення. А це якраз і мусять робити вихователі старших класів. На жаль, велика кількість старшокласників потребують перевиховання. В зв'язку з цим в перевиховання можна включати непряме навіювання. Вихователю необхідно займати таку позицію до вихованця, щоб він не відчував своєї неповноцінності і чинив протидії. Коли контакт забезпечений, вихователь пропонує вихованцю там інформацію, яка зразу ним не відхилятиметься нібито для аналізу, для роздумів. Наприклад. вихователь звертається до учня, який не працює на уроці разом зо всіма: „Микола, ти часом, не втомився?” або „Марія, тобі треба допомогти?”. Так звернення-камки викликають посмішку і діють досить ефективно. Позитивний результат досягається також при застосуванні непрямих засуджень, наприклад: „Мені здається, що твій вчинок не вартий культурної людини” або „Таке ставлення до колективу простити не можна”. У виховній практиці іноді застосовується так зване негативне навіювання. Воно базується на віковічній людській цікавості і бажанні порушити заборону, щоб спробувати те, чого не можна робити або казати. Цю форму навіювання доцільно використовувати у виховній роботі з юнаками, які хочуть „прославитися” в очах дівчат. Наприклад, вихователь застерігає юнака від помилки в поведінці з дівчатами, але свою думку не доводить до кінця. Це може бути така фраза: „Цю книгу про етикет і ставлення до жінки тобі читати ще рано”. Можна бути впевненим, що юнак цю книгу прочитає. Ефект негативного навіювання може викликатися шляхом некритичного узагальнення яких-небудь фактів, повідомлень, чуток або сенсацій. Якщо вихователь намагається погасити сенсаційну чутку або аморальну плітку про кого-небудь, то він повинен своєчасно і об'єктивно довести повну інформацію про подію, пояснити причину і показати наслідки. Крім вербального навіювання застосовується також невербальний вплив на підсвідомість вихованця за допомогою рухів, поз, міміки, виразів обличчя і очей, інтонації голосу тощо. Значення багатьох рухів рук і пальців відомо кожному. Наприклад, піднята рука означає увагу, піднесений до губ палець потребує мовчання, а кулаком загрожують. Звичайно. кивки головою дозволяють або забороняють що-небудь, свідчать про уважне слухання вихователя. Вихователь, який добре володіє своєю мімікою, здатний визвати і позитивні, і негативні емоції у вихованця. Так, нахмурені брови, прищурені очі, зціплені зуби показують незадоволення вихователя поведінкою вихованця і змушують його усвідомити свої помилки. Проте незадоволення не повинне бути звичайним в стосунках з вихованцем. Краще, коли міміка підкреслює бажання і волю вихователя стримати вихованця від необачних вчинків або висловів. Найбільш сильним варіантом навіювання є і гіпноз. За допомогою і гіпнозу лікують дефекти мови, алкоголізм, наркоманію, усувають фобії, різноманітні страхи. Гіпноз під наглядом фахівця-психотерапевта може бути застосований у вихованні людей з психічними та соціальними відхиленнями. Окремі формули гіпнозу вихователь може вживати для зняття у вихованців тривожного стану, напруги, нервозності та ін.
© 2004 Академия гражданской защиты Украины