Виховна робота

3.5. Демократизація виховання
Принцип демократизації виховання виключає авторитарний стиль виховання, жорстокість вимог, упередженість і надмірну різкість у критиці вад характеру вихованця. А.С. Макаренко звертав особливу увагу на взаємовідносини педагогів зі своїми вихованцями. Він домагався того, щоб вони були не авторитарними, а демократичними, заснованими на товариському спілкуванні, дружбі в процесі суісної діяльності – в полі, у станка, в класі. [37,с.13]. Принцип демократизації відбиває співробітництво у виховній роботі, головну роль в якій грає вихователь. Він планує, спрямовує і координує виховний процес. Демократизація виховання не дає вихованцям права на анархію та вседозволеність, а вимагає від них значно більшої самостійності і творчості. А.С.Макаренко виступав за повну демократизацію виховання та навчання, за створення нормального психологічного клімату в дитячому середовищі, яке дає кожному гарантію захисту, гарантію вільного творчого розвитку [37,с.12]. У суспільстві йде інтенсивний процес розвитку демократизації на основі правди, гласності, критики та самокритики, залучення всіх верств населення України до керування державними справами. У демократичном усуспільстві всі люди вільні і рівні у своєму достоїнстві та правах. Конституція України гарантує права і свободи людини і громадянина. [30,с.7]. Але розширення прав і свобод громадян вимагає формування в них почуття відповідальності. Інакше демократія залишиться на папері, а в суспільстві буде свавілля та анархія. Сучасна школа повинна виробити в кожного учня вміння, звичку активно діяти у розв’язанні найважливіших питань його учнівського колективу. Вирішення цього завдання можливе тільки на шляху розвитку учнівського самоврядування. Проте в багатьох школах деякі заклики вчителів до активної життєвої позиції формують в учнів тільки байдужість та соціальну інфантильність. Вчителі зневажливо ставляться до думки учнів, а всі проблеми вирішують без участі учнівського колективу. Педагогічний тиск породує роздвоєння думок – неофіційна думка вихованців часто суперечить офіційній думці вихователя. Сьогодні в більшості шкіл України йде пошук шляхів розвитку демократії на базі учнівського самоврядування. Основне призначення самоврядування – виховання в учнів активної життєвої позиції, їх підготовки до участі в демократичному управлінні суспільством. Самоврядування сприяє формуванню в учнів організаторських навичок, почуття господаря класу, школи, вміння співробітничати на принципах рівності, гласності, демократизму.
© 2004 Академия гражданской защиты Украины