Виховна робота

Глава 5 МЕТОДИ ВИХОВАННЯ
Методи виховання - це сукупність засобів та прийомів, за допомогою яких вихователь впливає на психіку вихованця відповідно до заданої мети формування і розвитку в нього інтелекту, почуттів, волі, конкретних особистісних якостей, моральних відносин, готовності зробити правильний вибір, Знання методів виховання має головне практичне і пошукове значення для педагога. Це орієнтує його, допомагає йому вибрати найбільш правильний, найбільш ефективний шлях формування всебічно і гармонійно розвиненої людини. В педагогіці поняття методу, засобу і прийому виховного впливу іноді визначають як однорідні, але між ними є суттєва різниця. Під методом насамперед ми розуміємо сукупність засобів та прийомів виховання. Засоби виховання - все, що сприяє оптимальній організації виховного впливу на особистість: це усне слово, підручники і методичні посібники, художня література і мистецтво, музика і джерела масової інформації, різноманітні предмети, технічне оснащення виховного процесу, види діяльності, в оіт-т.ту ^'"с ^'част1- т'чхо'їя.неі'ь. Прийоми виховання - це часткові вираження методу, які розкривають його дію в конкретних умовах спілкування вихователя з вихованцем. Прийом доповнює, розширює, деталізує дію методу. Наприклад, під час привчання до інтелектуальної роботи вихователь переконує чи вимагає. У цьому випадку привчання виступає як метод виховання, а переконання або вимога - як методичні прийоми. Практичним показником поняття методу і прийому виховання е те, що вони самі вже несуть корисну інформацію, тоді як засоби виховання набувають виховного значення лише тоді, коли вони безпосередньо використовуються для досягнення виховної мети. Розрізняючи ці поняття (метод, засіб, прийом), слід пам'ятати про те, що у виховному процесі чіткої межі між ними не існує. В одних умовах метод виступає як самостійний шлях досягнення педагогічної мети, в інших - як необхідна умова або як засіб виховання. Так, приклад педагога на певному етапі виступає як важливий метод виховання. В той же час у методику формування моральних звичок приклад входить як методичний прийом Особистий приклад вихователя є важливою умовою ефективності педагогічного впливу на вихованця. Метод виховання ефективний тоді, коли він включає в себе перевірені на практиці засоби і принципи педагогічного впливу на особистість і обов'язково узгоджується з іншими методами виховання. А узгодження методів можливе за умов їх класифікації, яка дозволяє точніше підкреслити специфіку того чи іншого методу, його можливості. Система виховання характеризується різнобічністю зміни окремих його напрямків і різноманітністю методів. Можна вести мову про методи виховання школярів молодших класів, учнів технічних закладів, студентів університеті., сільської молоді, молоді, яка ніде не вчиться і не працює. Можна класифікувати методи залежно від мети виховання: методи морального, трудового. інтелектуального, правового, естетичного, фізичного та іншого виховання. Традиційно методи виховання в педагогіці підрозділялись на чотири групи: методи формування свідомості; методи формування суспільної поведінки; методи стимулювання і методи самовиховання. Ця класифікація не зовсім правомірна, тому що свідомість дитини формується не тільки, за допомогою слова педагога, але й у процесі різноманітної діяльності, індивідуальної і групової поведінки, а також стимулювання. Крім того, методи формування свідомості (бесіда, лекція, диспут) ближче до навчання, ніж до виховання, - вони дають знання, формують вміння, а тільки потім розвивають особистісні якості і здібності. Проте серед усієї різноманітності методів виховання є такі. які застосовуються в різних ситуаціях, впливають на різних людей, вирішують спільні завдання. Вибір і застосування того чи іншого методу залежить від мети і змісту виховання, від індивідуальних особистостей вихованця і педагогічної майстерності вихователя. Вихователю слід пам'ятати, що один і той самий метод в одних умовах може дати значний позитивний ефект, а в іншій ситуації його застосування може призвести до конфлікту з вихованцем. Методика виховання не повинна бути стереотипною, шаблонною. Творчий підхід до використання методів г обов'язковою умовою якісного виховання сучасної молоді. У справжнього педагога немає універсального методу. Всі методи і прийоми він використовує в тісній взаємодії і в певній системі. При характеристиці системи методів будемо виходити з головних завдань. які ставить перед вихованням Конституція України, Концепція національного виховання і суспільство, - це ідеї добра і справедливості, гуманізму і патріотизму, демократизму і національної злагоди, диференціації та індивідуалізації виховного процесу. До основних методів виховання ми відносимо: метод прикладу, метод вправ, метод привчання. метод переконання, метод навіювання, метод змагання, метод заохочення метод покарання. Розглянемо ці методи.
© 2004 Академия гражданской защиты Украины