Виховна робота

3.6 Виховання особистості в групі, колективі.
Принцип виховання особистості в групі, колективі – важлива закономірність соціалізації дитини, підлітка, юнака. Кожна структура групи (сім`я, група дитячого садку, шкільний клас або студентська група) грає свою роль у вихованні людини тільки тоді, коли людина вважає себе членом цієї групи, усвідомлює себе як єдине ціле з нею і узгоджує свої бажання з інтересами товаришів. Дослідження свідчать, що переважна більшість учнів (80%) має свою компанію поза школою, однак не всі розкривають її характер. Багато з них своє прагнення до неформальних груп пояснюють спільними інтересами, погладами, захопленнями, взаєморозумінням. Вихователю треба знати, до якої неформальної групи відносить себе вихованець, яку роль він там грає, чи користується повагою або комусь підкоряється. Чому учня приваблює компанія поза школою, а класний колектив не дозволяє йому розкривати свої таланти? Якщо вихователь знайде правильні відповіді на ці запитання, то він буде в змозі згуртувати класний колектив, зробити його справжньою силою в створенні атмосфери відвертості, демократії та гуманізму. У школі потрібний справжній високоморальний колектив в ім`я та заради всебічного розвитку особистості і підготовки її до життя в нашому суспільстві. Шкільний колектив для дитини виступає як модель суспільства, в якій знаходять свій відбиток тенденції його розвитку. Колектив привчає дитину до реалій суспільних відносин. Від шкільного колективу багато в чому залежить, з якими людськими якостями виступають юнаки та дівчата в життя. А.С.Макаренко теоретично обґрунтував і практично доказав правомірність принципу «виховання в колективі і через колектив». Він проголосив найважливішим законом життя колективу захищеність особистості. Вихователь повинен створювати таку атмосферу в учнівському колективі, щоб жодний вихованець не відчував своєї відокремленості від класу, школи, беззахисності перед зовнішніми впливами. Вихованець повинен бути впевненим, що його ніхто не зможе образити, бо його захищають товариші, авторитет школи. Послідовник А.С.Макаренка В.О.Сухомлинський підкреслював: «Колектив - це безперервне, що ніколи не припиняється, взаємне моральне збагачення. Це передача один одному духовних цінностей і в той же час поглиблення власної неповторності» [58, т,1, с. 10]. На жаль, деякі сучасні педагоги перекручують вчення про колектив, не розуміють суть принципу виховання особистості в колективі, намагаються колективізм підмінити протилежним поняттям - корпоративністю у вихованні.
© 2004 Академия гражданской защиты Украины