Виховна робота

3.11. Зв'язок виховання з життям, працею, реаліями суспільства
Принцип зв'язку виховання з життям, працею та реаліями суспільства зобов'язує вихователя йти в ногу з розвитком суспільства, враховувати трудову діяльність батьків, взаємовідносини в сім'ї, постійно змінюючи умови життя вихованців на краще. Людина з дитинства повинна бачити світ таким, яким він є, його красу і вади, щоб об'єктивно намагатись дійти до свого ідеалу. Але реалії сучасного життя такі, що дитина, ще не усвідомлюючи в повній мірі красу і добро, стикається з незвично огидним оточенням. Так, наприклад, учні 8-го класу, які ще жодного разу не були у театрі опери та балету, художньому музеї, розвивають свої "етичні" смаки, змагаючись один з одним у матюках або хто більше зможе викурити цигарок під час великої перерви в школі. В деяких школах для культурного відпочинку старшокласників за відповідну платню організовують так звані "дискотеки". Вчитель-вихователь перевіряє білети, а два міліціонери у залі наводять порядок. Найаморальніше те, що хлопцям і дівчатам подобаються оглушливі звуки "важкого металу". Зрозуміти юнаків можна, вони дивляться західні телефільми, в яких злочинці, наркомани та вуличні "красуні" проводять свій вільний час у різних дискобарах, тому й хотять відчути "американський кайф" під барабан. Здається, що у таких школах керівництво зовсім не знає, що таке виховання під час дозвілля молоді. Якщо директор, завідуючий з виховної роботи, вчителі не піднімуть свій культурний рівень, то процес виховання школярів ніколи не почнеться. В.О.Сухомлинський писав, що не може бути виховання без трудової діяльності, тому що без праці з її багатогранним характером людину важко виховати [57,с. 126]. Відомо: якщо школяр старанно виконував трудові завдання у шкільні роки, то з такою ж старанністю він буде працювати на виробництві. Якщо школяр під час навчання в школі не навчився ніякому ремеслу, був звільнений від господарських обов'язків, то його особисте життя може перетворитися на трагічне існування. Дитина повинна з малих років розвивати свої м'язи, допомагаючи дорослим, і напружувати свій розум, вирішуючи складні завдання. Важливо як у сімейному, так і у шкільному вихованні поєднувати труд інтелектуальний з трудом фізичним. Гармонія забезпечить радість буття. Важливим питанням сучасного суспільства у вирішенні проблеми виховання молоді є вибір нею системи цінностей, традицій українського народу, а також створення власної ієрархії цінностей, що набувають особливого значення в умовах відродження української державності. В процесі виховання підростаючого покоління необхідно створювати умови для позитивної соціалізації особистості в інтересах людини та суспільства. Включаючись у життя суспільства, юнаки та дівчата опановують різні форми життєдіяльності. Перша - це освітня форма, яка відображена у навчально-виховних програмах шкіл та інших навчальних закладів і спрямована на набуття особистістю певних знань, умінь, особистих якостей. Друга форма зумовлена реаліями суспільства, які зараз дуже нестабільні. Саме ця форма забезпечує емоційний і духовний стан молоді, її уявлення про себе і про інших. Формування емоційно-вольової сфери молоді залишається, як правило, поза увагою вихователів - ні батьки, ані вчителі не знають, як впливає на юнаків та дівчат навколишнє середовище, і це зумовлює прояв у деякої частини молоді девіантної поведінки. Завдання виховної роботи полягають у тому, щоб допомогти молоді зорієнтуватися у суспільному потоці явищ - соціальних, інформаційних, екологічних, визначити своє місце у суспільстві, знайти шляхи ефективного функціонування в ньому.
© 2004 Академия гражданской защиты Украины