Риторика

Вправи

Знання теорії публічного виступу необхідно обов'язково підкріплювати систематичними вправами по кілька разів на тиждень, а ще краще щоденно, які слід виконувати самостійно після занять доти, доки не досягнете мети. Нижче подано основні їх типи.

Вправи дихання

1. І. Намагайтеся дихати лише через ніс: тоді повітря нагрівається і звільняється від мікробів. Займіться глибоким диханням: спочатку повільно вдихніть, розправляючи груди й розслаблюючи живіт, а також уявляючи, що вдихаєте аромат квітів; затримайте на якийсь час дихання, що, як Вам видається, заповнило усі куточки грудної клітки, потім так само повільно видихніть все повітря, втягуючи живіт (20 разів).
II. Виконуючи дихальну вправу, вимовляйте звуки, намагаючись економно витрачати повітря.
III. Вимовляйте окремі слова якомога повільніше, протяжніше.
IV. Говоріть чи читайте в нормальному темпі якомога довше на одно-му диханні. Виконуйте цю вправу до тих пір, доки не прочитаєте на одному диханні такий уривок:

Вчили віки мене мову свою українську любити,
Вчили любити тебе, Україно, майбутність твою шанувати...
- Чистої крові земля твоя, небо, сини твої, дочки,
Вільної крові культура твоя і твоя бездоганність,
Чистою мовою ти майбуття привітаєш у хорі,
Вільною мовою ти колискову співатимеш дітям.
                                        Микола Вінграновський

Артикуляція

2. І. Повправляйтеся в артикуляції. Чітко вимовляйте звуки: глухі – [к, та, т, ф, ц, х, с, ш], дзвінкі – [б, в, г, ґ, б, дз, дж, з, ж, й, л, м, н, р ], м'які приголосні – [т', ц', с', дз', з', л', н' р'], парні – [б–та, б–т, д'–т', г–х, з–е, з'–с', ж–ш та ін.], а також голосні – [а, о, у, е, й, і], не допускаючи їх злиття й змішування.
II. Вимовляйте звукосполучення – [мимомімумема, тетотітутати та ін.], [н':а, т':і, л':у та ін.]
III. Вимовляйте пошепки певні фрази, наприклад, афоризми:
Ледарство всьому мати: хто що має, те забуде, а чого не має, тому не навчається (В. Мономах).
З книжних слів набираємося мудрості й стриманості (Нестор Літописець).
Та й що ж то за народ, коли про свою користь не дбає і очевидній безпеці не запобігає (І. Мазепа).
Не тіло, а душа е людиною (Г. Сковорода).
Поріднитися душею, а не кров'ю може тільки людина (М. Гоголь).
Нема там добра, де немає правди (П. Куліш).
Поки жива мова народна в устах народу, до того часу живий і народ (К. Ушинський).
Назад до народу! (І. Франко).
Народ, що не знає своєї історії, є народ сліпців (О. Довженко).
Наша національна проблема – брак ієрархії (Є. Маланюк).
Там, де є українці, там завжди є мистецтво (Ю. Липа).
Помиляється той, хто бачить мужність у цинізмі і брутальності супроти жінок (О. Теліга).
Той, хто по-справжньому любить Батьківщину, – з усякого погляду справжня людина (В. Сухомлинський).
Могутній той народ, який має синів, об'єднаних Любов'ю до Вітчизни (Л. Силенко).
Коли король голий – півбіди, біда, коли – піддані голі (В. Чемерис).
Кожна людина – явище космічного масштабу (В. Черняк).
IV. Повправляйтеся у вимові скоромовок, поданих нижче та ін.:
1. Ворона проворонила вороненя. 2. У нас надворі погода розмокропогодилася. 3. Ішов Прокіп, кипів окріп, прийшов Прокіп – кипить окріп, як при Прокопі, так і при Прокописі і при Прокопенятах. 4. Той, хто нічого не знає і знає, що він нічого не знає, знає більше, ніж той, хто нічого не знає, і не знає, що він нічого не знає.
V. Вимовте подану нижче фразу, наголошуючи кожне із слів трьома способами: а) підвищенням тону; б) посиленням звучання голосу;
в) уповільненням мовлення.
Ми йдемо до театру у неділю.

Читання тексту і передача його змісту
3. І. Доберіть певний текст і уявіть, що це підготовлений вами виступ перед аудиторією. Читайте вголос текст, швидко забігаючи зором наперед і запам’ятовуючи зміст абзаців. Водночас час від часу кидайте погляди на уявних слухачів, встановлюючи зоровий контакт з ними, поки переказуєте запам'ятоване. Це допоможе Вам навчитися виступати перед аудиторією, спираючись лише на план виступу.
II. Читайте окремі абзаци дібраного тексту, потім відтворюйте прочитане двома способами:
а) переказуйте дослівно, запам'ятовуючи деталі;
б) передавайте зміст своїми словами.

Вчіться висловлюватися
4. І. Читайте дібраний науково-популярний чи публіцистичний текст, перебудовуючи зміст його абзаців, що складаються з двох-п'яти речень, двома способами: а) згортаючи зміст складного синтаксичного цілого одним ключовим реченням;
б) перефразовуйте самозначне речення абзацу, відображаючи його зміст в кількох варіантах і порівнюючи їх виражальні можливості.
II. Вчіться давати визначення загальновживаних понять, таких, наприклад, країна, гуманізм, совість, честь, футбол тощо. Ця вправа вчить швидко і точно осмислювати й виражати суть явища, предмета – вміння необхідне кожній людині.

Вміння розповідати
5. І. Не втрачайте нагоди кожного дня образно, захоплююче розповідати короткі історії, анекдоти, власні спостереження над життям, передавати особисте враження від концерту, прочитаної статті, книжки, переглянутого кінофільму, телепередачі, відвіданого музею тощо.
II. Розкажіть подумки уявному другу про прожитий день, відзначаючи плідні його результати і те, що, з Вашого погляду, не вдалося здійснити. Сформулюйте також основні завдання на наступний день. Розповідь має три-вати не більше п'яти хвилин, при цьому намагайтеся уникати тривалих пауз.

Ділове повідомлення
6. І. Уявіть, що ви виступаєте на засіданні гуртка чи зборах. Ваша мета – передати зміст статті своїми словами, що стосується обговорюваної теми.
II. Максимально скоротіть статтю, найкраще, коли Ви передасте її суть одним реченням.
III. Розгорніть своє повідомлення, додаючи особисту його оцінку.
IV. Розгляньте картину і дайте словесний її опис, а також оцінку.

Вміння висловлювати особисту думку
7. І. Прочитайте в газеті переднє слово чи якусь проблемну статтю. Визначіть своє ставлення до змісту статті, до позиції її автора, доберіть аргумен-ти, що обґрунтовують вашу позицію, і виступіть перед друзями чи уявними слухачами з короткою промовою, що виражає ваше ставлення до прочитаного.
II. Візьміть збірник афоризмів і, дібравши один з них, експромтом виступіть за його змістом з промовою перед уявною публікою. Підготовка має тривати не більше однієї хвилини. Ця вправа формує жвавість розуму, розвиває винахідливість і концентрацію уваги.

Аналіз промов ораторів
8. Постійно аналізуйте промови, виступи, проповіді, дискусії, які ви чуєте на зібраннях, зборах, під час зустрічей, перегляду телепередач тощо у трьох основних аспектах:
а) що сказано: зміст, логіка, переконливість аргументів, актуальність та ін.;
б) у якій формі сказано: правильність, образність, доступність, чіткість, доречність, виразність мови, стиль мовлення, його особливості тощо;
в) як сказано: артикуляція, сила голосу, висота тембру, темп, плавність, жестикуляція та ін.
Під час слухання чи читання відзначайте вдалі слова і вирази і записуйте їх у спеціальний блокнот або ж заносьте в картотеку. Це збагачуватиме Ваш словниковий запас, урізноманітнюватиме мовлення.

Вивчення надрукованих промов і тренування пам'яті
9.І. Вивчайте надруковані промови відомих і наших сучасників, зокрема парламентарів, з погляду критеріїв, що наводяться в курсі практичної риторики. Такий аналіз вдосконалюватиме структуру, виражальні засоби, мову Ваших виступів.
II. Кожен промовець повинен мати хорошу пам'ять, тому привчіться, систематично заучувати вірш, добірку афоризмів, прислів'їв, вдалу статтю тощо. Заучуючи текст, постарайтеся передусім сконцентруватися якомога глибше у взаємозв'язках, усвідомити його зміст, встановлюючи асоціативні зв'язки. Повторюючи текст, віднаходьте нові зв'язки як між його змістовими елементами, так і з іншими відомими вам знаннями.

Дискусії
10. Учіться дискутувати, використовуючи кожну нагоду, коли обговорюєть-ся певне питання (наприклад, літературний твір, кінофільм, театральна вистава, малярська виставка тощо) і якщо Ви не погоджуєтеся чи не в усьому погоджуєтеся з виступаючими. Опонентом може бути друг, товариш, член родини, знайомий чи уявний співбесідник. З одного боку, така участь приноситиме користь Вам, бо відточуватиметься гострота Вашого мислення, формуватимуться вміння аргументувати свою позицію, точно, влучно, виразно висловлюватися, а з другого – ваші виступи збагачуватимуть інших, якщо вони оригінальні, сприятимуть знаходженню істини, тобто матимуть суспільну користь.

© 2005 Академия гражданской защиты Украины